Stamgasten - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Sabine Bois - WaarBenJij.nu Stamgasten - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Sabine Bois - WaarBenJij.nu

Stamgasten

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sabine

25 September 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

Iedere avond: zelfde tijd, zelfde plaats.
Soms zijn het meer… maar altijd kan ik rekenen op in ieder geval 10 trouwe bezoekers die genieten van de door het licht aangetrokken vallende insecten: een waar smulfestijn!
Gecko’s, padden en vleermuizen veranderen mijn werkplek aan de voorkant van het huis tot een ware eetzaal!

Het is P’chum Ben festival tijd…
Gedurende 15 dagen worden de Khmer geacht 7 verschillende tempels te bezoeken om de voorouders te eren. De ceremonie vindt plaats om 4 uur ’s ochtends, op dat tijdstip zijn de geesten namelijk het meest ontvankelijk voor de offers, net voordat de zon opkomt.
En jawel, ik was uitgenodigd om deze belangrijke ceremonie bij te wonen…
Na om 3 uur te zijn opgestaan, liep ik naar de afgesproken plek waar de zus van de coffeeshop eigenaresse al op mijn stond te wachten.
Ze gaf mij een bord met in het midden plakkerige rijst waarin een kaars en wierrook gestoken was, omringd door verschillende soorten fruit, besprenkeld met sesamzaadjes..
Het zag er prachtig uit!
Bij de tempel aangekomen, zaten zeker 200 man met hetzelfde opgemaakte bord te luisteren naar het gebed van de monnik, om vervolgens 3 keer voetje voor voetje al rijst en fruit gooiend rond de tempel te lopen.
Na afloop (rond 5:30) liep het hele dorp weer terug naar huis en begon het leven van alledag… Het was een magische gebeurtenis!

De scholen openen begin oktober hun deuren weer (eindelijk!!!), en om mijn buurkinderen (srey Kaa groep 5, proh Sothon groep 7 en srey Keow groep 8 ) hun schooljaar goed te laten beginnen (en hun ouders in financieel opzicht te helpen) heb ik ze verrast met een nieuw school uniform, schriften en pennen (al met al R53000 = $13,25= E9).
Ongelooflijk hoe blij ze daarmee waren!

Eén voor één gaan de vrijwilligers die hier een jaar eerder aankwamen weer terug naar huis of de wijde wereld in… en ook ik tel inmiddels de maanden af, waarin nog veel gepland is…
de tijd gaat zo snel!

Lear hai!

Sabine

Ps Voor alle mensen die zich ongerust hebben gemaakt: mijn snotproductie/kleur is inmiddels weer op normaal niveau.
De bijholteontsteking is na een 15 daagse antibiotica kuur overgegaan tot een post ontsteking nasale allergie die gevoed wordt door al het stof, uitlaatgassen en bacillen hier in de Cambodjaanse lucht. Door mijn neus dagelijks schoon spoelen met zeewater en een anti allergie neusspray is het nu zo goed als over!

  • 25 September 2008 - 06:16

    Brenda:

    Niet allen jij telt de maanden af, maar ook ik!

  • 25 September 2008 - 06:34

    Kim:

    Hoi lieverd,
    Zit ik dan op je oude werkplek en jij helemaal daar. ben het met Brenda eens, het wordt tijd dat je aan terug komen gaat denken!!! nee, hoor doe je ding daar. Je bent daar nog steeds zo nodig, wat niet wil zeggen dat wij, de terrasjes en Amsterdam je niet nodig hebben!! Wat gaaf dat je die ceremonie mee mocht maken en dat je buren zo blij hebt kunnen maken!! doe groetjes aan je stamgasten!! liefs, kim

  • 25 September 2008 - 13:11

    Marianne E.:

    Iieeeeee, wat een fijne stamgasten! Maar zo te lezen ben je er al aardig aan gewend........
    Zoals Kim al schreef, wat kun je mensen toch blij maken met voor ons simpele dingen. Dat moet je enorm goed doen.

    Ainoa bedankt je voor je felicitatie foto's! Ze vroeg zich af wat voor vrucht het is?! is het de beruchte Durian?

    Hier valt de herfst in met mooie bladeren en zon. Het wordt frisser en het wordt dus tijd voor verwarmde terrassen!
    Ik zie er ook naar uit dit weer met je te doen hoor.

    Nou werk ze straks maar weer!

    Veel liefs!

  • 28 September 2008 - 17:58

    Andrea:

    Hoi Sabine,
    Wat een verhalen. Ik lees nu op dezelfde site ook de verhalen van mijn nichtje in Ghana. Ik besef me meer dan eens dat ik voor dit verre gedoe niet gemaakt ben. Ik vind het wel leuk om alle verhalen te horen.
    In Amsterdam hebben we lekker nazomerewer gehad en gaat het volgens de voorspellingen nu echt herfst worden.
    Succes nog even!

  • 08 Oktober 2008 - 11:41

    Jan-Piet:

    Hoi Sabine!

    Wowee, klinkt weer erg bijzonder, leuk joh! Wat goed zeg dat je die kindertjes nog een uniform hebt kunnen geven, i.v.m. de Malediven zijn dat btw erg schappelijke prijzen!

    Geniet ervan en tot gauw weer op de m@il!

  • 12 Oktober 2008 - 07:29

    Wouter Moes:

    Dank voor de foto's!!
    Ik ga verhuizen
    nieuw adres: Charlotte de Bourbonstraat 9-huis 1055 WN Amsterdam

    Laturs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2009

geruchten....

20 December 2008

vrolijke gezichten

27 November 2008

...terug van weggeweest

16 Oktober 2008

P A U Z E

25 September 2008

Stamgasten
Sabine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 571
Totaal aantal bezoekers 59782

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 06 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: